Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden AB Interiordesign, ingeschreven onder nummer 83350748 bij de KvK.

Artikel 1 | Definities

In deze algemene voorwaarden worden onderstaande termen met de daarnaast genoemde betekenis gebruikt, tenzij anders is aangegeven.

  1. AB Interiordesign; de opdrachtnemer die in opdracht van een wederpartij werkzaamheden verricht op het gebied van interieurontwerp, verbouwbegeleiding, verkoopstyling, interieuradvies en styling.
  2. Opdrachtgever; de natuurlijke persoon, maatschap, vennootschap of rechtspersoon die aan AB Interiordesign als wederpartij opdracht heeft gegeven tot het verrichten van werkzaamheden.
  3. Opdracht of overeenkomst; de in onderling overleg tussen opdrachtgever en AB Interiordesign te bepalen werkzaamheden die door AB Interiordesign verricht moeten worden en de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren.
  4. Het project; het gebouw, bouwwerk, of onderdeel daarvan, waarop de aan AB Interiordesign verstrekte opdracht betrekking heeft.

Artikel 2 | Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, opdrachtbevestigingen, werkzaamheden en overeenkomsten tussen
  2. AB Interiordesign en opdrachtgever(s), waarop AB Interiordesign deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet schriftelijk is afgeweken.
  3. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op opdrachten met:
    • AB Interiordesign, waarbij derden betrokken worden.
    • Als één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden vervallen, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing. Partijen zullen in dat geval overleg plegen om vervangende bepalingen overeen te komen, waarbij voor zover mogelijk van het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.

Artikel 3 | Offertes en opdrachtbevestigingen

  1. Offertes van AB Interiordesign zijn gebaseerd op de informatie die door opdrachtgever is gegeven. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten alle voor de opzet, uitvoering en afronding van de opdracht essentiële informatie heeft gegeven. De door AB Interiordesign gemaakte offertes zijn vrijblijvend en 14 dagen geldig, tenzij anders is aangegeven.
  2. AB Interiordesign is alleen aan de offertes gebonden als de aanvaarding ervan, door de wederpartij schriftelijk binnen 14 dagen wordt bevestigd, tenzij anders is aangegeven. Mondelinge afspraken en bedingen zijn slechts bindend nadat deze schriftelijk door AB Interiordesign zijn bevestigd.
  3. Als de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, is AB Interiordesign er niet aan gebonden.
  4. Aanvaarding van de opdracht wordt bevestigd door een programma van eisen, een contract tussen de opdrachtgever en AB Interiordesign waar alle wensen en eisen van de opdrachtgever in staan.

Artikel 4 | Uitvoering opdracht

  1. AB Interiordesign voert de werkzaamheden uit in het kader van de opdracht, naar beste inzicht, deskundigheid en vermogen.
  2. AB Interiordesign fungeert als vertrouwenspersoon van de opdrachtgever. De opdracht- gever verschaft tijdig alle informatie en neemt tijdig alle beslissingen die voor een goede uitvoering van de opdracht noodzakelijk zijn.
  3. Als is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan AB Interiordesign de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  4. De opdrachtgever geeft geen opdrachten, orders of aanwijzingen aan derden, zonder AB Interiordesign daarin te kennen.
  5. De opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, op het moment dat de zaken ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt, met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen zijn overeengekomen. Indien dit niet het geval is, dient de opdrachtgever, uiterlijk binnen veertien dagen, na ontdekking, schriftelijk aan AB Interiordesign te worden gemeld. Na die termijn wordt geacht de opdracht naar behoren te zijn uitgevoerd.
  6. AB Interiordesign is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.
  7. Genoemde levertijden en planningen zijn altijd een streeftermijn en zijn indicatief. Indien een streeftermijn niet gehaald kan worden, zal
  8. AB Interiordesign met opdrachtgever in overleg treden en een nieuwe indicatieve termijn overleggen.
  9. De ontwerper voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. De ontwerper is niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat opdrachtgever beoogde.
  10. Doordat enkele diensten van ontwerper online geleverd worden, kan de ontwerper niet garanderen dat haar diensten op ieder moment bereikbaar zijn op iedere locatie.

Artikel 5 | Inschakelen van derden

  1. Voor zover voor een goede uitvoering van de opdracht nodig is, heeft AB Interiordesign het recht (delen van) het werk door derden te laten uitvoeren. AB Interiordesign doet dit in overleg met opdrachtgever en zal haar uiterste best doen om de overeengekomen verplichtingen en kwaliteit te bereiken.
  2. AB Interiordesign aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de werkzaamheden die door derden worden verricht, voor zover deze zelf een overeenkomst met opdrachtgever zijn aangegaan.
  3. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat zij is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste en/ of onvolledige gegevens.
  4. Tenzij anders overeengekomen, worden opdrachten aan derden in het kader van de uitvoering van de opdracht, begeleid door AB Interiordesign.
  5. Wanneer AB Interiordesign, al dan niet in naam van de opdrachtgever, opdrachten of aanwijzingen aan productiebedrijven of andere derden verstrekt, dan zal de opdrachtgever op verzoek van AB Interiordesign deze goedkeuring schriftelijk bevestigen.
  6. De opdrachtgever schakelt niet zonder overleg met AB Interiordesign derden in. Partijen overleggen in het voorkomende geval welke opdrachtnemers worden ingeschakeld en welke werkzaamheden aan hen worden opgedragen.
  7. De opdrachtgever mag geen derden (ingeschakeld door AB Interiordesign) contacten, zonder AB Interiordesign hiervan op de hoogte te stellen.

Artikel 6 | Tarieven

  1. De honorering van AB Interiordesign kan als volgt worden overeengekomen:
    • (a) op basis van een van tevoren vastgesteld uurtarief; of
    • (b) door een vast bedrag, exclusief de door de opdrachtgever verschuldigde omzetbelasting af te spreken.
    • (c) Tenzij anders overeengekomen zijn prijzen (in euro, €):
    • – exclusief BTW
    • – exclusief invoerrechten, andere belastingen, heffingen en rechten;
    • – exclusief kosten van vervoer en transportverzekeringen
    • – exclusief de door ingeschakelde derden in rekening gebrachte kosten;
    • – exclusief kosten voor het aanvragen van kleur- en materiaalmonsters.
  2. Op de offerte staat de (pakket)prijs van de gekozen dienst vermeld of het aantal geschatte benodigde uren met het gebruikelijke uurtarief van ontwerper. Eventuele overige bijkomende kosten, zoals reis- en materiaalkosten, zullen apart worden gefactureerd.
  3. Voor reiskosten brengt AB Interiordesign een vergoeding van € 0,40 per km vanaf het adres AB Interiordesign gevestigd is. Buiten een straal van 40 km wordt er € 50,00 extra in rekening gebracht.
  4. Bedragen zijn exclusief BTW tenzij anders vermeld in de offerte.
  5. Met acceptatie van de offerte ontstaat de verplichting tot betaling, ook wanneer niet alles van de offerte geheel wordt afgenomen dan wel doorlopen. Ontwerper komt het recht toe een aanbetaling te verzoeken. Na het voltooien van de aanbetaling wordt gestart met het ontwerp. Het overige deel van de betaling zal opeisbaar worden na oplevering van het definitieve ontwerp, tenzij anders overeengekomen.
  6. Bij verwacht overwerk wordt de opdrachtgever tijdig ingelicht. Meerwerk door gewijzigde wensen van opdrachtgever of nacalculatie zal worden gefactureerd op basis van het op dat moment gehanteerde uurtarief van ontwerper.
  7. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen tarieven zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Ontwerper heeft het recht de vergoedingen op enig moment, wanneer gewijzigde omstandigheden dit verlangen, aan te passen.
  8. Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum betaald te zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld is.
  9. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is deze van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
  10. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever.

Artikel 7 | Wijziging van de opdracht, meerwerk

  1. Opdrachtgever aanvaardt dat de tijdsplanning van de opdracht kan worden beïnvloed als partijen tussentijds besluiten te wijzigen van aanpak, werkwijze of omvang van de opdracht en de daaruit voortkomende werkzaamheden.
  2. De opdrachtgever is een afzonderlijke vergoeding verschuldigd voor aanvullende werkzaamheden (meerwerk) die AB Interiordesign verricht ten gevolge van:
    • (a) gewijzigde (overheid) voorschrift beëindigen of overheidsbeschikkingen, of
    • (b) wijzigingen van het ontwerp op verzoek van de opdrachtgever, nadat het ontwerp is vastgesteld of goedgekeurd.
  3. Wanneer door opdrachtgever tussentijds wijzigingen ontstaan in de uitvoering van de opdracht, brengt AB Interiordesign de noodzakelijke aanpassingen aan in opdracht van opdrachtgever. Leidt dit tot meerwerk, dan mag AB Interiordesign dit als een aanvullende opdracht aan opdrachtgever in rekening brengen. AB Interiordesign informeert de opdrachtgever tijdig over de aard van de aanvullende werkzaamheden en de kosten hiervan.
  4. In het geval van onvoorziene omstandigheden heeft ontwerper de mogelijkheid een overeenkomst te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van onvoorziene omstandigheden is onder meer sprake in geval van ziekte en omstandigheden die zich voordoen met betrekking tot materialen welke voor een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst noodzakelijk zijn. Ontwerper maakt een wijziging zoals bedoeld in dit lid zo spoedig mogelijk kenbaar aan opdrachtgever.

Artikel 8 | Betalingsvoorwaarden

  1. Betaling dient binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum plaats te vinden, tenzij anders is overeengekomen.
  2. Na de vervaldatum is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft AB Interiordesign recht de wettelijke rente te berekenen. Opdrachtgever berekent de rente over het te betalen bedrag vanaf het moment dat opdrachtgever verzuim is, totdat het bedrag volledig is betaald. De kosten van een herinnering, aanmaning en sommatie zijn voor rekening van opdrachtgever.
  3. AB Interiordesign heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. AB Interiordesign kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. AB Interiordesign kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.
  4. Indien de invordering van een declaratie leidt tot een gerechtelijke procedure, dient de opdrachtgever de door AB Interiordesign gemaakte werkelijke kosten te vergoeden.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever, zijn de vorderingen van AB Interiordesign op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  6. Bij het niet nakomen van de verplichtingen door opdrachtgever, zijn alle kosten die zijn gemaakt om te kunnen vorderen voor opdrachtgever, zowel de gerechtelijke als de buitenrechtelijke.

Artikel 9 | Duur en beëindiging

  1. De opdracht kan tussentijds worden opgezegd met een opzegtermijn van (2) maanden, zonder dat er sprake is van verwijtbaar tekortschieten door een der partijen in de nakoming van de opdracht. Deze opzegging dient plaats te vinden per aangetekend schrijven met vermelding van de reden van opzegging.
  2. Bij tussentijds beëindiging van de opdracht door de opdrachtgever zonder dat er sprake is van verwijtbaar tekort- schieten in de nakoming van de opdracht door AB Interiordesign, alsmede bij tussentijdse beëindiging door AB Interiordesign wegens verwijtbare handelingen van de opdrachtgever, is AB Interiordesign gerechtigd te vorderen: 125% van honorarium, berekend naar de stand van de werkzaamheden ten tijde van de opzegging. De vergoeding van alle gemaakte en nog te maken kosten, voorvloeiend uit de verplichtingen die AB Interiordesign ten tijde van de opzegging reeds is aangegaan met het oog op de vervulling van de opdracht.

Artikel 10 | Afwijkingen van ontwerp

Afwijkingen van betekenis tussen enerzijds het geleverde werk van AB Interiordesign en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, schadevergoeding of ontbinding van de opdracht. Afwijkingen die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed hebben op de gebruikswaarde van het ontwerp, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn.

Artikel 11 | Eigendomsvoorbehoud

  1. Originelen van tekeningen, schetsen, begrotingen, ramingen, rapporten en andere bescheiden die AB Interiordesign bij de vervulling van de opdracht heeft vervaardigd, blijven eigendom van AB Interiordesign, ongeacht of deze ter beschikking zijn gesteld aan de opdrachtgever of aan derden. Opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op een andere manier te bezwaren.
  2. AB Interiordesign heeft met uitsluiting van ieder ander het recht van verwezenlijking, openbaarmaking, verveelvoudiging en herhaling van zijn ontwerpen, schetsen, foto’s en alle andere afbeeldingen van zijn ontwerp, zoals bedoelt in de Auteurswet 1912 of de Beneluxwet inzake tekeningen en modellen, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of aan derden ter beschikking zijn gesteld.
  3. Het is de opdrachtgever niet toegestaan de uitvoering van een ontwerp van AB Interiordesign of een deel daarvan, te (doen) herhalen zonder de uitdrukkelijke toestemming van AB Interiordesign.

Artikel 12 | Aansprakelijkheid

  1. Voor aanvaarde opdrachten heeft AB Interiordesign een inspanningsverplichting. Indien AB Interiordesign aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  2. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor schade die voortkomt uit het disfunctioneren van derde partijen. Indien bepaalde onderdelen van de opdracht, waaronder constructieve, brandveiligheid en installatie adviezen, door derden worden vervuld, is AB Interiordesign voor deze onderdelen en voor het handelen van deze derden niet aansprakelijk. Deze derden dienen in het voorkomende geval zelfstandig te worden aangesproken. Wanneer bij de uitvoering van de opdracht AB Interiordesign volgens uitdrukkelijke afspraak voor eigen rekening en risicogoederen of diensten van derden betrekt, waarna deze goederen of diensten worden doorgegeven aan de opdrachtgever, dan gelden de bepalingen uit de algemene voorwaarden van en/of aparte afspraken met de toeleverancier met betrekking tot de garantie en aansprakelijkheid ook jegens de opdrachtgever.
  3. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor indirecte schade van de opdrachtgever of derden, waaronder gevolgschade en bedrijfsschade.
  4. AB Interiordesign is bevoegd om fouten waarvoor hij aansprakelijk is voor eigen rekening te herstellen en/of de uit die fouten voortvloeiende schade te beperken of op te heffen.
  5. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, ontstaan doordat AB Interiordesign is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
  6. Indien het ontwerp van AB Interiordesign niet kan worden uitgevoerd voor de eventueel geraamde bouwsom en deze omstandigheid te wijten is aan AB Interiordesign, dan is AB Interiordesign slechts gehouden zijn ontwerp te herzien zonder dat hij aansprakelijk is voor eventuele extra kosten. De kosten van herziening van het ontwerp zijn in dat geval voor rekening van AB Interiordesign.
  7. AB Interiordesign sluit ter zake van zijn aansprakelijkheid als bedoeld in dit artikel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af. Op verzoek van de opdrachtgever legt AB Interiordesign deze over, waaruit blijkt dat hij aan de verzekeringsplicht heeft voldaan.
  8. De aansprakelijkheid van AB Interiordesign is beperkt tot maximaal 1x het honorarium bedrag van de overeengekomen opdracht of 1x het totaalbedrag van het aantal factureerde uren.
  9. Elke vordering tot schadevergoeding vervalt, indien de vordering niet binnen 30 dagen na het constateren van de schade of het gebrek schriftelijk aan AB Interiordesign kenbaar is gemaakt. In ieder geval vervalt elke vordering tot schadevergoeding indien deze niet binnen een jaar na de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd, in rechte aanhangig is gemaakt.
  10. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor fouten of gebreken in producten of diensten van door of namens de opdrachtgever ingeschakelde derden, ongeacht of deze door AB Interiordesign zijn geïntroduceerd. De opdrachtgever dient deze partijen zelf aan te spreken. AB Interiordesign kan hierbij desgewenst assistentie verlenen.
  11. De opdrachtgever moet rekening houden met het feit dat de informatie verkregen of verzonden via het Internet vrij toegankelijk is. Dit gezien het op het Internet grote aantal knooppunten met menselijke tussenkomst, het gebruik van lokale netwerken en draadloze communicatie. AB Interiordesign kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in welke vorm dan ook veroorzaakt door het verzenden van vertrouwelijke of geheime informatie. AB Interiordesign is niet aansprakelijk voor beveiliging of misbruik door derden van de gegevens die worden opgeslagen.

Artikel 13 | Overmacht

  1. Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid die nakoming van de opdracht blijvend of tijdelijk verhindert, en die niet aan AB Interiordesign kan worden toegerekend. Hieronder is mede begrepen: stakingen in bedrijven waarmee AB Interiordesign overeenkomsten heeft gesloten ten behoeve van de uitvoering van de opdracht, een algemeen gebrek aan de benodigde grondstoffen, niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers, alsmede, voor zover daaronder niet reeds inbegrepen, het geval dat AB Interiordesign geestelijk of lichamelijk verhinderd is de opdracht naar behoren te vervullen.
  2. AB Interiordesign heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die overmacht veroorzaakt eerst pas intreedt nadat AB Interiordesign haar verbintenis had moeten nakomen.
  3. Ingeval van overmacht heeft AB Interiordesign het recht om zijn verplichting op te schorten. Indien de verhindering van nakoming als gevolg van overmacht langer dan een maand voortduurt, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  4. Indien AB Interiordesign op het moment van overmacht gedeeltelijk haar verplichtingen al is nagekomen of zal zij deze kunnen nakomen, dan mag zij dit deel declareren. Opdrachtgever voldoet deze declaratie dan alsof het om een losstaande opdracht ging.
  5. In geval van een zakelijke overeenkomst zijn partijen gehouden de overeenkomst te verplaatsen en blijft de betalingsverplichting in stand.

Artikel 14 | Klachten

  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden moet opdrachtgever binnen twee weken na factuurdatum en uiterlijk binnen drie weken na afronding van de betreffende werkzaamheden, schriftelijk melden aan AB Interiordesign. De ingebrekestelling moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming bevatten, zodat AB Interiordesign er adequaat op kan reageren.
  2. Als een klacht terecht is, verricht AB Interiordesign de werkzaamheden alsnog zoals is overeengekomen, tenzij dit aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste moet opdrachtgever schriftelijk kenbaar maken.
  3. Als het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol is, is AB Interiordesign aansprakelijk, binnen de grenzen van artikel 12.

Artikel 15 | Ontbinding en opschorting

AB Interiordesign is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst AB Interiordesign ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen, indien de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging aan de zijde van de opdrachtgever niet langer van AB Interiordesign kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.

  1. Voorts is AB Interiordesign bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van
  2. AB Interiordesign kan worden gevergd. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien AB Interiordesign de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
  3. Indien AB Interiordesign tot opschorting of ontbinding komt, is AB Interiordesign op wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor ontstaan.
  4. Indien de ontbinding aan de opdrachtgever toerekenbaar is, is AB Interiordesign gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
  5. Indien de opdrachtgever zijn uit de overeenkomst verplichtingen niet nakomt en deze ontbinding rechtvaardigt, dan is AB Interiordesign gerechtigd de overeenkomst met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de opdrachtgever, als gevolg van, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

Artikel 16 | Toepasselijk recht en geschillen
Op elke opdracht tussen AB Interiordesign en opdrachtgever is het Nederlands recht van toepassing met uitsluiting van het Weens Koopverdrag. Ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of wanneer opdrachtgever in het buitenland woont of is gevestigd.

Vragen algemene voorwaarden
Indien u vragen heeft over de algemene voorwaarden kunt u contact opnemen met info@abinteriordesign.nl